SVT Debatt ikväll: Polisjargongen i Rosengård...

Såg på 1:an innan på debatt med Jan Josefsson och programmet lämnade mig inte oberörd så jag var tvungen att skriva ner mina tankar…

 

Man pratar om Rosengård och polisens agerande… En i publiken poängterar hur viktigt det är att man kommunicerar polis och invandrare emellan och att polisens bemötande gentemot ungdomarna i Rosengård har stor betydelse…

 

Jag är en av dem som tror starkt på K O M M U N I K A T I O N!!! Om man kan konsten att kommunicera kan man lösa konflikter på ett helt annat unikt sätt, genom kommunikation kan konflikter undvikas, att kommunicera med varandra istället för att dra egna slutsatser kan vara avgörande för hur en situation uppfattas, via kommunikation underlättar man vardagens bekymmer och kommunikation är superviktigt!!!

 

Men det finns olika sorters kommunikation, 1 vägs, 2 vägs och 3 vägs – kommunikation… Vi uppfattar och tolkar olika, man kan säga en sak och den andra uppfattar saken på ett annat sätt än vad du menade utifrån hur den tolkar/tar in den information du förmedlar… + att kroppsspråket också spelar in och har en viktig roll om hur vi uppfattas när vi kommunicerar…

 

Jag undrar vilken av kommunikationsvägarna polisen använder sig av…??!!

 

Bemötande är något som jag tror stenhårt på och jag önskar att fler människor lär sig innebörden av hur stor betydelse bemötandet har när man träffar människor i olika situationer… Om du blir bemött på ett professionellt sätt behöver inte situationen resultera i slagsmål, bränder, stenkastning osv.

 

Om du bor i Rosengård är du redan dömd i media, samhällets synsätt på ghetton, människors främlingsfientlighet som träder fram istället för att kommunicera med och bemöta slummen i Rosengård. Jag kan erkänna att jag har förutfattade meningar om Rosengård, men det bygger inte på min syn på invandrare utan på den bild som media, samhället byggt upp… Vem är det fel på, mig som förblindats och tror på medias bild av Rosengård eller dem kriminella ungdomarna på Rosengårds innergård…??!! Det är varken fel på mig eller Rosengårds ungdomar, det är fel på hur systemet i Sverige fungerar/är uppbyggt, så enkelt är det!!! Om man satt in de resurser som behövs i ghetton, att man visar att man satsar på ett low-life-hood gör att dem i Rosengård känner sig mer uppskattade och att dem är värda att satsa på istället för att lämnas åt sitt öde för att dem bor i ghettot, men vem är det som placerat dem i ghettot…?! - Jo, systemet!!! Så är det blattarnas fel att de bor i segregerade områden eller är det samhället som tillåter att segration existerar och därmed skapar denna klyfta mellan invandrare och svenskar…??!!

 

Mmm många tankar, många funderingar, men inga integrationsmirakel…

 

Detta var mina tankar, med dessa menar jag inte att polisen inte kan sitt arbete, men det finns de poliser som på vägen tappat sin glöd, som längs stigen gett upp hoppet om ungdomarna och glömt hur man respekterar ghettons ungdomar… Å andra sidan finns det ungdomar som trampat snett och som glömt bort sig själva och lever gangsta-livet-in-the-ghetto, de har redan en stämpel som de tycker det är häftigt att leva upp till… Men det är mest synd om dem blattar som anpassat sig till samhället och som vill ha ett peacefull Rosengård där de kan leva sina liv och skaffa sig en framtid…

 

Såååå kommunicera mera, var inte så fördomsfull, tänk tebax på tiden innan allt ont utlöste sig och bemöt ungdomarna/polisen på ett sätt som du själv skulle vilja blir bemött…!!!

 

Hmmm… Blev visst ett lååångt inlägg idag… Blir så när man väl börjar skriva om samhällsproblem, finns mycket mer att säga, men tror att jag fått fram min tanke som även kanske väckt andras tankar…  

 

/ En Nutta som bott i både ghettot och finare områden, som har förutfattade meningar, men som ändå inte dömer blattarna just för att dem är blattar…!!! Alla har rätt till sin chans utan att bli dömd för sitt ursprung…!!! Thats it…!!! Time 2 S T O P writing… Yes it is… I can’t stop, måste ha ätit för många praliner… ;) ”makes people write” hahah…  Gonatt…

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0